Preskočiť na obsah
Domovská stránka » News » ČO NA TÝCH E-BIKOCH VŠETCI VIDIA?

ČO NA TÝCH E-BIKOCH VŠETCI VIDIA?

ČO NA TÝCH E-BIKOCH VŠETCI VIDIA?

Testovali sme ebajk. Oplatí sa ho vymeniť za bežný bicykel? Kedy áno, kedy nie? Aký je to pocit na ňom ísť? Koľko trvá, kým si zvyknete?

elektrobike-1

ELEKTRICKÝ BICYKEL? POĎME NA TO

Hneď na úvod jedna dôležitá informácia:

aj na elektrobicykli sa musí po rovine a do kopca šliapať.

Akonáhle prestanete krútiť pedálmi, elektrický motorček sa zastaví. Cieľom nabitej baterky je bicyklovanie uľahčiť, nie úplne nahradiť.

>Prišiel som si do požičovne vyzdvihnúť stroj. O elektrobicykloch som počul veľa, zvedavosť kulminovala. Skepticky som len neveril servismanovi Lukášovi, že všetko je ľahké a netreba sa učiť takmer nič. Mal pravdu.
Prišiel som si do požičovne vyzdvihnúť stroj. O elektrobicykloch som počul veľa, zvedavosť kulminovala. Skepticky som len neveril servismanovi Lukášovi, že všetko je ľahké a netreba sa učiť takmer nič. Mal pravdu.

 

Vyrazil som. Prešiel som centrom Smokovcov a pustil sa stúpaním na Hrebienok.

 

Uff, … . Nezdalo sa mi, že by bicykel išiel nejako veľmi hladko, hoci motor bolo počuť. Čo sa deje?

Našťastie, po minúte a jednom pootočení hlavou som rozlúštil záhadu. Nebol by som to ja, keby som niečo technické nedoplietol!

Mal som zaradený ten najťažší prevod – najmenšie koliesko. Akonáhle som preradil na ľahší, zrýchlenie nabralo rozmery Ferrari.

 

Až som sa trocha hanbil, približujúc sa ku cyklistovi na tradičnom bicykli, ktorý spotený šliapal a zhlboka vydychoval.

Hoci vydávam asi štvrtinu jeho energie, môžem ho len tak predbehnúť? Bude to odo mňa pekné?

Iná možnosť nebola, tak som sa mu aspoň skúsil empaticky pozdraviť.

elektrobike-4
Ako sa ovláda elektrobicykel? Tlačítkom plus počas jazdy zvyšujete výkon, ktorým vám pomáha motor. Mínusom ho znižujete.
Ako sa ovláda elektrobicykel? Tlačítkom plus počas jazdy zvyšujete výkon, ktorým vám pomáha motor. Mínusom ho znižujete.
OFF je nulový výkon, ním motor vypnete. Nasleduje najmenšia rýchlosť ECO, pokračuje SPORT, TOUR až po najsilnejšie TURBO. Displej tučnými dielikmi baterky informuje, koľko “elektropaliva” vám ešte ostáva. Všetko, čo treba vedieť.

Prvý postreh – ebajk prehadzovačka

Prehadzovačku, viac koliesok na zadnom kolese teda treba používať! Nad predným náhonom netreba mudrovať. Na ebajkoch vpredu reťaz poháňa spravidla len jedno ozubené koleso.

Druhý postreh – ebajk rýchlosti

Oplatí sa skúšať nespočetné kombinácie prevodov a rýchlostí motora podľa toho, v akom stupni stúpania práve idete.

Je prioritou čo najmenej sa unaviť, ísť pomalšie a kochať sa krajinou, alebo byť čím skôr v cieli? Všetko máte vo svojich rukách!

Po pár kilometroch má nováčik predstavu, akú a kedy zaradiť rýchlosť a prevod, aby na danom úseku dosiahol, čo chce.

Nikdy som na Hrebienok nevyšiel s takou rýchlosťou, ľahkosťou a úsmevom. Na bežnom bicykli by ma nenapadlo ísť ešte na Sliezsky dom, či lomnický Štart. Na ebajku naopak. Človek dostane chuť presne na to. Pokračovať.
Nikdy som na Hrebienok nevyšiel s takou rýchlosťou, ľahkosťou a úsmevom. Na bežnom bicykli by ma nenapadlo ísť ešte na Sliezsky dom, či lomnický Štart. Na ebajku naopak. Človek dostane chuť presne na to. Pokračovať.

Aby nedošlo k omylu. Aj na ebajku sa zapotíte.

Len po ceste strminami nenastane také dramatické vyplavovanie endorfínov z extrémneho zadýchania. Povedzme, že ebajk miesto toho ponúka veľmi slušné a poctivé kardio.

A svaly, že ich máte, určite pocítite.

Z toho plynie samozrejme veľa výhod. Lebo často chcete prejsť toho čo najviac. Intenzívny tréning si možno nechať na inokedy.

Ebajk dáva veľkú slobodu a voľnosť v tom, že som sa len tak vybral na cesty, na ktoré normálne s bicyklom nevstupujem.
Ebajk dáva veľkú slobodu a voľnosť v tom, že som sa len tak vybral na cesty, na ktoré normálne s bicyklom nevstupujem.
Ľahšie sa ním ide aj v “teréne”.
Ľahšie sa ním ide aj v “teréne”.
Fascinujúce bolo pre mňa priame porovnanie “kritických” úsekov, kde sa obyčajne na bicykli najviac zapotím. Na ebajku som si na nich len tak do rytmu vyšľapoval a začal pospevovať.
Fascinujúce bolo pre mňa priame porovnanie “kritických” úsekov, kde sa obyčajne na bicykli najviac zapotím. Na ebajku som si na nich len tak do rytmu vyšľapoval a začal pospevovať.
Ebajk na testovanie zapožičal jeden z partnerov Modrá lanovka–ky Intersport Gálfy Horný Smokovec.
Ebajk na testovanie zapožičal jeden z partnerov Modrej lanovky Intersport Gálfy Horný Smokovec.

“Děsne” návykové

Počas testu som sa do reči pustil s viacerými okoloidúcimi. Niektorí ebajk videli prvýkrát v živote, iní mi zase rozprávali svoje skúsenosti.

Jeden turista z Prahy ma varoval:  “Dávajte si pozor, je to „děsne“ návykové!”

Na ebajku sa mi páči možnosť prispôsobíť si ho aktuálnym prioritám. Ja si na neho určite spomeniem, keď pôjdem napríklad na nejaký stredomorský ostrov.

Budem chcieť vidieť čo najviac a nie sa do kosti vyčerpať. Na druhej strane auto alebo motorka mi neumožnia prežiť fascinujúce krajinky a prírodu ako bicykel.

Alebo aj doma. V krásny slnečný deň si z Tatranskej Lomnice zájdem k Liptovskej Mare. Zašiel by som aj na obyčajnom bajku, ale … tak zažijem a stihnem oveľa viac ?

Inými slovami, do požičovne ešte zájdem.

 

Testoval Tomáš Tišťan Modrá lanovka

Originál článok: https://modralanovka.sk/ako-elektricky-bicykel/

https://modralanovka.sk/ako-elektricky-bicykel/

1 názor na “ČO NA TÝCH E-BIKOCH VŠETCI VIDIA?”

  1. Pingback: Bike & hike: Sliezsky dom - Galfy

Pridaj komentár