Karanténa na endorfíny neplatí!

Karanténa na endorfíny neplatí!
1. apríla 2020 maja
hydroflask fľaša2

Ako na cvičenie alebo trávenie času vonku počas pandémie COVID-19. Ostať doma alebo chodiť vonku? Ako byť zodpovedný a zároveň sa nezblázniť? Máme pár tipov ako vyriešiť tento rébus.

Fyzická aktivita má nespočetné množstvo zdravotných výhod, či už sa vykonáva vonku alebo vnútri. Zlepšuje náladu, znižuje úzkosť, zlepšuje krvný obeh a celkovo podporuje naše fyzické ale aj psychické zdravie.

Mnohí sa stretávame s otázkou, či je v poriadku vyraziť von na aktivity, ako je chôdza, beh alebo cyklistika. V mnohých prípadoch odborníci tvrdia, že odpoveď je áno – pokiaľ nie ste chorí, dodržiavajte miestne nariadenia a udržujete odstup a hlavne používate zdravý rozum.

Zatiaľ nemáme na Slovensku zákaz vychádzania, takže ak nemáte nariadenú karanténu, nemusíte sa úplne zdržiavať aktivít vonku. Samozrejme, treba sa vyhnúť činnostiam, kde prichádzate do tesného kontaktu s inými ľuďmi a vyhnúť sa preplneným trasám a parkovacím miestam.

Takisto pamätajte, že šport v prírode nesie so sebou isté riziká. Nepokúšajte sa teda o aktivity, ktoré presahujú úroveň vašich skúseností a schopností. Môže to predstavovať riziko nielen pre vás, ale aj ďalších ľudí, ktorí vám prídu na pomoc. A vždy, vždy, vždy dodržiavajte odporúčania Horskej záchrannej služby.

Tu je pár tipov a rád, ako sa dostať von počas týchto náročných dní:

  • Namiesto obľúbených parkov, cyklochodníkov a kempingových miest, skúste objavovať – vyberte sa na miesta, ktoré nepoznáte, objavujte svoje okolie, lesné cestičky, a tajné zákutia, uvidíte že na nových miestach načerpáte novú energiuprechadzka v lese pocas karanteny

 

  • Pohybujte sa lokálne. Cestovanie na vzdialenejšie miesta a turistické ciele často znamená zastavenie sa cestou v potravinách, na benzínke, čím môžete zbytočne prísť do kontaktu s ďalšími ľuďmi
  • Choďte sami alebo s ľuďmi, s ktorými ste aj bežne v kontakte. Nie ste zvyknutí tráviť čas sami v prírode? Vyskúšajte to, naozaj, je to úplne iný zážitok, prechádzať sa v lese sám, iba so svojimi myšlienkami
  • Objavte čaro turistiky ideálne v blízkom okolí. Nájdite inšpiráciu na internete alebo zalistujte v knihách, zbaľte batoh a dajte si trošku do tela. Rozhýbete kosti, trošku nakopnete srdce a teraz ešte viac ako inokedy oceníte čerstvý vzduch v pľúcach. Výhľad hoci aj z malého kopca vám zdvihne náladu
  • Jazdite na bicykli. Jar je tu a jazda na bicykli je ideálny spôsob ako sa udržať fit a vyvetrať si hlavu. Nechoďte v skupinách a ak sa nechcete zbytočne rozčuľovať, vyhnite sa cyklochodníkom. Nájdite si miestneho cyklosprievodcu alebo sa opýtajte kamoša cyklistu, iste vám dá kopec tipov, kam vyraziť. Nezabudnite na prilbu, vodusvetelné označenie.

martini bike

  • Choďte si zabehať. Pomaly, rýchlo, po rovinke, do kopca – to je jedno. Alebo to môžete nazvať jogging, niečo medzi behom a chôdzou. Nejde o žiadne výkony, ale o pohyb ako taký. Potom aj to ležanie na gauči chutí akosi lepšie.
  • Vyberte sa von v iný čas ako zvyčajne  – skúste ísť skôr ráno alebo ako sa predĺžili dni, dá sa ísť aj v neskorších hodinách
  • Pripravte sa aj na to odísť alebo zmeniť plány, ak prídete na preplnené miesto. Nedržte sa nasilu pôvodného plánu, ak vidíte, že rovnaký nápad dostalo x ďalších ľudí. Improvizujte!
  • Ak stretnete známych, zamávajte si z diaľky. Nikto sa určite nenahnevá, ak neprídete pokonverzovať alebo potriasť rukou.

 

S rúškom či bez, to je otázka…

Čo sa týka ochrany tváre, názory a odporúčania sa líšia. U nás máme nariadené chrániť si tvár pri odchode z domu, ale len nedávno vyšlo opačné odporúčanie od koordinátora krízovej pomoci z WHO Michaela Ryana, ktorý neodporúča nosenie rúšok, ak človek nie je sám nakazený. Podľa neho dokonca rúška predstavujú skôr dodatočné riziká, keď ich ľudia nesprávne snímajú. Skúsme teda zapojiť aj v tomto sedliacky rozum. V obchode alebo autobuse nad tým ani nerozmýšľam a rúško si nasadím. Na prechádzke v lese alebo jazde na bicykli, kde som sám alebo v dostatočnej vzdialenosti od ľudí dýcham radšej čerstvý vzduch. Pri športe je ideálne mať na krku buff šatku, ktorú kedykoľvek v prípade potreby nasadím na nos. Žiadna veda.

Dodržiavanie hygienických zásad už počúvate všade, tak okrem tých tradičných pridávame:

  • nedotýkajte sa rukami lavičiek a tyčí na cvičenie v parkoch (alebo noste rukavice a umyte si ruky)
  • vyvarujte sa pitiu z verejných vodných fontániek, noste si pitie so sebou
  • nedotýkajte sa tlačidiel na prechodoch pre chodcov

Tréning doma – výzva prijatá!

Ak bývate v meste, kde práve nie sú hory alebo les úplne „po ruke“, kde by ste si (samozrejme) „v bezpečnej vzdialenosti“ k okoloidúcim ľudom či zverom vyčistili hlavu, je tu stále iná možnosť, ako zostať fit aj počas tejto doby. Jednoducho povedané – tréning doma. Na aký tréning sa dáme, na tom už veľmi nezáleží. Či to bude s fitness pomôckami alebo freestyle, hlavne je to pohyb. Šport predsa pomáha uvoľňovať napätie, dodáva energiu a udržuje dobrú náladu, dokonca aj v ťažkých časoch.

cvičenie doma

Zvýšená potreba endorfínov

Samozrejme môžeme aj naďalej vegetiť na gauči a robiť pravidelné prestávky od tejto „aktivity“ čekovaním chladničky…. A áno, občas aj takéto chvíle dobre padnú. Ale nie dlhodobo. Už aj malé dieťa predsa vie, že športovanie nás robí šťastnejšími. Preto vezmite šťastie do vlastných rúk a nenechajte toho „vnútorného lenivca“ nad vami zvíťaziť.

Cez šport uvoľnené endorfíny a serotoníny nám pomáhajú čeliť všetkému s pozitívnejšou energiou a posilňujú imunitný systém. Vyvážená strava a cvičenie zvyšuje hladinu hormónu šťastia. A to najmä v čase, ako je tento, naozaj stojí zato!

Efektívny tréning je možný aj doma. Obývačka, spálňa či dokonca kuchyňa sa môže kľudne premeniť na perfektné tréningové miesto. Výhovorky, že teraz sa nedá cvičiť, lebo sú pre koronu zavreté všetky fitness centrá, neplatí. Sorry.

cvičenie doma s činkami

Home-made fitness tréning: Uzavrite dohodu so svojím telom

Brucho, ruky, nohy, zadok, ramená, chrbát … to všetko sa dá trénovať doma! Že to znie nudne? Vyskúšajte. Drepy, brušáky, planky a výpady v rôznych variáciách sa stávajú našimi spojencami pre fyzickú a duševnú pohodu a umožňujú nám zostať fit.

Chýba vám inšpirácia? Na internete nájdete kopec videí a tipov, stačí len kliknúť a vyskúšať to. Napríklad Tomas Manik Training má videotipy pre deti aj dospelých, ako sa správne rozhýbať aj doma v obývačke. Alebo sa zapojte do online lekcií jogy s Evkou v jej Harmony Studiukde svojmu telu doprajete výborné natiahnutie a pre svoju myseľ vhodný odpočinok. Super pomáha byť aj súčasťou komunity, kde sa vzájomne ľudia motivujú a skôr sa tak nakopnete k pohybu – jednou z takých skupín je napríklad aj iniciatíva #VIRtualmovement od MySASY. Spája ľudí, ktorí zdieľajú spoločnú myšlienku – len aktívnym pohybom prekonáme aktivitu tohto vírusového nepriateľa.

S pomocou malého fitness vybavenia ako sú tréningové pásky, švihadlá či činky môžete potrénovať svoje telo a vylepšiť krivky ešte pred letom. Títo malí pomocníci zintenzívňujú každý pohyb, vaše svaly sú aktivované a posilňované, energia preteká každým vláknom tela a okamžite sa cítite lepšie! Ani také klasické lopty nie sú doma na zahodenie. Lepší čas na naučenie sa žonglovania už nebude!

hydroflask fľaša

Hlavne buďte v pohode!

So všetkými týmito možnosťami to nie je až také zlé. Využite čas pre seba a znovu objavte tešenie sa z maličkostí. Samozrejme, nezabudnite si dopriať chvíle relaxácie s príjemnou hudbou a dobrou literatúrou na plánovanie letných dobrodružstiev.

Popíjajte dobrý bylinkový čaj (my najradšej z termosiek Hydroflask) a sústreďte sa na všetko, čo vyvoláva pozitívne pocity.

Jedno je isté, zvládneme to 😉

0 Comments

Leave a reply